Ден преди старта на рали Дакар 2020, след като ви разказахме за автомобили и мотоциклети, време е да обърнем внимание и на „големите момчета“ в пустинния маратон за това, какво очакваме да ни представят в двуседмичния пясъчен спектакъл.
„С муцуните напред“
Развитието на състезателните камиони през годините, доведе до концепцията за капотни машини или т. нар „муцуни”. Новата концепция позволява по-изнесено разположение на двигателите, подобрение на окачването и управлението и не по-малко важно – подобрен комфорт за екипажите. Така, общо взето повечето големи отбори са с поне по едно такова возило на старта на „Дакар” 2020, с изключение на лидерите от Камаз, които за момента замразиха готовия си проект, поради намалено финансиране.
Пак намаленото финансиране, принуждава руснаците отново да заложат на 4, вместо 5 състезателни машини. Този ход води и до размяна на пилоти – от състезателите отпада екипажът на Айрат Мардеев, който ще бъде заменен от Антон Шибалов, който пък на свой ред пропусна надпреварата в Перу. Останалите тарани на „синята армада” са Едуард Николаев, Андрей Каргинов и Дмитри Сотников. Подобен ход, според шефа на тима Владимир Чагин всички 5 екипажа са конкурентни, но с намалените машини така се дава най-добър шанс на четирима пилоти, които са се представили най-добре в периода между два маратона.
По-сериозни, обаче, са драмите в тима на Iveco. Лидерът на тима Херард Де Рой тотално обнови отбора, като не остана нито един от състезавалите се в Южна Америка пилоти, освен себе си… Но неотдавна, фаворитът за титлата на свой ред обяви, че ще пропусне старта в Саудитска Арабия, тъй като ще трябва да се възстановява от болки в гърба и стари фрактури и състезаването е остро противопоказно за състоянието му. Така, новите машини Powerstar с муцуна ще са в ръцете на Янус Ван Кастерен, Вик Верщайнен и Алберт Лловера, а Мишиел Бекс ще кара „плоският” Trakker. Но дали обновеният тим на Iveco ще успее да се противопостави на Камаз не е много ясно.
Ясно е, обаче, че тази амбиция имат „братовчедите” от МаЗ. Беларуската гвардия действа все по-настъпателно и сериозно се опъва на руснаците, дотолкова, че имаше всички шансове за победата в Silk Way Rally през лятото, но лидерът Сергей Вязович сам се прецака, катастрофирайки два етапа преди финала с новия MаЗ с муцуна.
Алеш Лопрайс се завръща на терена също с нов проект – след години работа с родната чешка марка Tatra, сега пилотът е кръстил новия си проект Praga V4S DKR. Машината разчита на двигател Iveco и, за пръв път в кариерата на чешкия пилот, на автоматични скорости.
Новости има и при най-упоритите участници от Hino. Японската марка обяви две новости за рали Дакар 2020 – капотен камион и пенсионирането на лидера си Йошимаса Сугавара, който сдава поста на сина си Терухито. Сугавара – старши е най-постоянният участник в рали „Дакар”, като не е пропускал издание на надпреварата от 1983 година насам. В крайна сметка, обаче, 77-годишният ветеран реши, че е дошло време за заслужена почивка.
Така, начело на тима и като водещ пилот застава Терухито, който ще разчита на доказания Hino Ranger. Новият член на екипа – Икуо Ханава ще има грижата да развива новата машина с муцуна 600 Series, която направи (не много успешен) дебют в „Пътя на коприната” през лятото.
Последен, но не по важност, е холандецът Мартин Ван Ден Бринк. Пилотът на Renault Trucks разчита на изцяло обновена машина и, отчитайки грешките от миналото, се надява този път да се представи на много високо ниво.