Lada 4×4 определено има множество почитатели, общо взето по всички континенти. Семплият и евтин всъдеход се цени от десетилетия заради ниската цена и приличните възможности извън пътя. А освен Русия и страните от бившия СССР и социалистическия блок, машината намери фенове и в Западна Европа.
Особено ценена е Lada 4×4 / Лада Нива в Германия. Там бе и един от най-важните чуждестранни пазари за модела. Затова, разбираемо негодуванието на немските фенове, след като стана ясно, че всъдеходът (както и другите модели на АвтоВАЗ) ще се изтеглят от европейските пазари.
Руската марка напуска ЕС заради строгите екологични изисквания, на които двигателите не могат да отговорят. А за отклонение в нормите са предвидени солени наказания за всеки продаден автомобил. Така, собствениците на АвтоВАЗ от Renault бързо взеха стратегическото решение. Мястото на „Лада” сега ще трябва да заеме Dacia, а конкретно на Lada 4×4 – Duster.
Решението на Renault накара шефа на фирмата Lada Deutschland Дитер Трзаска да направи петиция за запазването на модела в Германия. Тя бързо събра над 1000 подписа, а ентусиасти предложиха автомобилът да се произвежда в Германия.
Инициативата предвижда
Lada 4×4 да се прави в завод в Магдебург, а целият бизнес с руското возило, според сметките, ще осигури работа на над 4000 души. Сред основните инициатори на идеята е шефът на Partisan Motors Юрий Постников. Постников, който е от руски произход, стана известен с проекта си за семплия и квадратит всъдеход Partisan One.
Според проекта, Lada 4×4 ще пристига на части от Русия, а в Германия ще бъде окончателно асемблирана. Подобен ход не е новост: BMW, например сглобява така X5 в Калининград за руския пазар.
Немското асемблиране на руската машина може да заложи на използването и на европейски мотори и части за модела. Освен това, според Постников, може да се правят и други модели на базата на Лада 4х4, както и специализирани машини за аматьорски и професионални офроуд надпревари.