Изключително драматичен бе вчерашният етап от Копиапо до Антофагаста. Отсечката с дължина 722 км, от които 477 състезателни успя да изправи на нокти, както състезателите, така и всички българи, следящи участието на вече единствения ни пилот в трасето Петър Ценков.
Българският АТВ-пилот бе със сериозен технически проблем, малко преди средата на етап 8 на рали „Дакар“. В краткия разговор, който успяхме да проведем, Ценков заяви, че има изгоряло реле и акумулаторът му пада за броени минути след като му е подаден ток. Разчитахме българският отбор да успее да му помогне, или някой друг състезател в трасето. Последната ни информация бе, че все пак Ценков е успял да продължи към края на отсечката. В официалния сайт на “Дакар” няма сведения за това дали Ценков е финиширал, но пък го виждаме в стартовия списък за днешния 9-ти етап. Това ни дава известни надежди, че българинът е успял!
В ATV-категорията денят бе най-добър за Маркос Патронели. Аржентинецът изпревари брат си Алехандро с едва 38 секунди, но последният получи 2 минути наказание. Вечната опозиция на братята Томас Мафей завърши етапа на 3-то място. В генералното начело е Алехандро Патронели, следван от Мафей и брат си Маркос. И тримата пилоти са с Yamaha
При мотоциклетите етапът бе наистина драматичен. Важно е да е отбележи, че на старта след почивния ден не видяхме Франциско Лопез. Пилотът на Aprilia падна лошо преди почивката и явно нямаше сили да продължи. Не му тръгна добре ралито тази година на Чалеко и за съжаление той приключи участието си в “Дакар” 2012.
Не по-малка бе драмата за доскорошния водач Сирил Депре. Пилотът на КТМ се бухна в един кален нанос по трасето и загуби много време докато се извади от там. Същата съдба сполетя още няколко от елитните мотоциклетисти като Пауло Гончалвеш, Пал Андерс Улевалсетер и т.н. Единственият излязъл “сух” от калната ситуация бе Марк Кома. В предаването по БНТ2 видяхме как испанецът намали и заобиколи невралгичното място. Кома излезе напред на 18 минути пред Депре, но след модификация на отсечката и преизчисляване на времената, преднината му бе стопена наполовина. Втори за деня се класира Пал Андерс Улевалсетер (KTM), трети бе Рубен Фариа (КТМ).
В генералното класиране разликата между новия лидер Марк Кома и Сирил Депре е едва 1:16 мин. Трети е Елдер Родригеш (Yamaha), но далеч от пилотите на КТМ.
При автомобилите битката за етапна победа бе чутовна. В крайна сметка, след 477 състезателни километра, етапът бе спечелен от Нани Рома (Mini X-Raid). Неговата преднина пред втория за деня Роби Гордън (Hummer), обаче, бе нищожните 5 секунди. Това ви дава ясна представа за каква битка говорим. Трети и четвърти на етапа се класираха Кшищоф Холовчиц и Стефан Петерханзел.
Денят отново не бе най-добрия за най-бързия тази година – Насър Ал Атия. Катарецът отново излетя като изтребител на старта, но се наложи да спре два пъти в етапа и в крайна сметка завърши 5-и, с 8 минути пасив от водача.
В генералното класиране начело продължава да е Стефан Петерханзел. Роби Гордън е втори, само на 7:36 минути, а Холовчиц пък е на едва 12 секунди след американеца. Нани Рома е на 4-о място, 5-и е Жиниел Де Вилиерс (Toyota). Ал Атия е на 6-о място, на 45 минути от Петерханзел. Или казано по-точно, катарската звезда успя да стопи близо 15 минути от пасива си за последните два етапа.
Динамична е ситуацията и при камионите. Комфортът на Жерар Де Рой в класирането бе сериозно нарушен от Алес Лопрайс (Tatra). Въпреки, че синът на Ян Де Рой спечели и вчерашния 9-и етап, Лопрайс финишира само на 1:31 мин. от него. В генералното класиране разликата между двамата е под 16 минути, така че борбата продължава с пълна сила. Единственото ясно за момента е, че хегемонията на Камаз най-накрая бе нарушена, тъй като най-бързата руска машина – тази на Артур Ардавикус е на 4-о място в генералното и почти на час след Де Рой.