Организаторите на рали „Дакар“, планират голям сюрприз за изданието на пустинния маратон догодина. Става въпрос за Dakar Classic: нова категория в надпреварата, в която ще участват автомобили, които са можели да порят дюните на състезанието преди 2000 година.
С тази идея, „Дакар“ се присъединява към шампионати като WRC или WEC, които предлагат надпревари за класически автомобили по своите трасета и писти. Най-ярките примери за това са рали „Монте Карло“ и „24 часа на Льо Ман“.
Dakar Classic ще се проведе паралелно с традиционното рали „Дакар“
на същите дати догодина. Естествено, етапите за историческите возила ще са по-различни от тези на съвременните участници, но ще позволят да се изживее отново голямото приключение. Целта е на старта да се съберат поне 40 различни автомобила, на възраст, надвишаваща 20 години.
Етапите за „новата – стара“ категория със сигурност ще са по-къси, а по-важното е, че ще са с т.нар. „регуларити“ оценяване за победа. Тоест, ще бъде зададена средна скорост за всеки етап, която екипажите ще трябва да спазят или да доближат възможно най-много, за да получат най-добър брой точки. Скоростта ще бъде съобразена както с характеристиките на терена, така и с типа возила, записани за старта.
Големи усилия ще бъдат положени за перфектната интеграция между екипаж и машина – все пак много от автомобилите са ценни експонати на пазара и целта е да бъдат съхранени.
„Легендата за Дакар е родена през 80-те години на миналия век и бихме искали да продължим с наследството й. Тази година в биваците бяхме посетени от исторически лица като Джеки Икс, Юбер Ориол и редица други славни ветерани, което ни наведе на тази идея“, заявява директорът на надпреварата Давид Кастера.
Съгласете се – ще бъде повече от уникално
да видим отново из пясъците машини като култовото Porsche 959, Peugeot 205 и 406 T16, Renault 20 Turbo 4×4 или древна легенда като Volkswagen Iltis. А още по-хубавото е, че в Dakar Classic ще могат да участват и митичните състезателни камиони от миналото.
„Вече споделихме идеята си за Dakar Classic със собственици на рали-автомобили от миналото и има голям интерес. Както и от състезатели – ветерани.“, допълва Кастера. Ако ситуацията с коронавируса се отпусне, новата категория, както и други детайли, ще бъдат обявени през юни.
Всъщност, въпреки глобалната пандемия от Ковид-19, плановете за рали Дакар 2021 са без промяна и се очаква маратонът да се проведе през януари догодина. Макар от ASO да преговарят с още две държави за домакинство на етапи, все пак най-голям е шансът ралито отново да се проведе на територията само на Саудитска Арабия.
Според Давид Кастера, преговорите за нови домакини са затруднени поради факта, че всяка държава има различни мерки за борба и превенция спрямо коронавируса, което би усложнило неимоверно логистиката. А ако състезанието все пак остане само на саудитска територия, то има още много неизползвани части и непознати трасета в страната, които да променят почти изцяло маршрута и стила на пустинния мегамаратон.