АВТО 4x4 / ИСТОРИЯ

Neorion Chicago: непознатата оф-роуд лимузина от Гърция

Екзотичната машина Neorion Chicago едва ли звучи познато на мнозина. И няма как – този гръцки шедьовър е произведен през далечната 1974 година, в едва две бройки. И докато едната е изчезнала в ръцете на частен колекционер, то червената от снимките и до днес може да бъде видяна в специалната автомобилна експозиция на Технологичния музей в Солун.

Neorion Chicago

Как се е стигнало до този странен автомобил

комбинирал в себе си стила на ретро-лимузина от 30-те и проходимостта на джип? В основата е компанията Neorion – една от най-старите индустриални групи в Гърция. Конгломератът се занимавал с редица дейности, а през 1972 година, управляваната от Джанис Гуландрис структура инкорпорира в структурите си Enfield Automotive – британска компания, свързана с проектирането и производството на електромобили, която малко по-рано е придобита от гръцкия милиардер.

Под новото име „Enfield-Neorion E.P.E.“, компанията продължава операциите си на гръцка територия, като произвежда модела E8000 ECC (Electric City Car) в малки количества
Извън производството на електромобили, Гуландрис искал да разработи и конвенционално задвижвани возила. И една от идеите му била да се произведе автомобил, напомнящ луксозна ретро-вдъхновена лимузина, която обаче, да има и добри възможности извън пътя. Дизайнът и цялостната й разработка били поверени на екип от гръцки инженери, ръководени от Георгиос Михаел.

След 8 месеца разработка

на бял свят се появява Neorion Chicago. Името на американския град е взето заради ретро-дизайна на возилото, напомнящ за този на американските лимуззини от 30-те години на 20 век. Конструкцията се състояла от стоманено шаси и алуминиево купе, което имало няколко усилени зони за защита на пасажерите. Задвижващата система 4х4 била заета от Jeep Wagoneer (SJ), а двигателят бил V8 от American Motors Corporation.

В по-ранните скици на Михаел, лимузината изглеждала по-елегантно и с много ретро визия. Но финалният дизайн бил значително променен, за да може детайлите на колата да паснат с механичните части, а структурата да е подходяща за желаните офроуд възможности. Самият дизайнер се опитвал да се разграничи от творението си, заявявайки, че то е резултат от пряката намеса на Гуландрис в процеса.

В крайна сметка, производството на Neorion Chicago стартирало с общо 4 возила, в различен етап на завършеност. Тогава, обаче, промяна в гръцкото законодателство не позволила машините да получат типово одобрение и съответно да могат да бъдат сертифицирани и регистрирани за движение по пътищата. Така, програмата била прекратена и както вече споменахме, червеният екземпляр бил запазен от Техологичния музей в Солун, а синият отишъл при колекционер.

Comments are closed.