Ето и едно подробно описание на призьорите в рали Дакар 2013, гарнирано с малко интересна статистика. Тук трябва да отбележим, че в надпреварата освен генералното класиране, което следихме през изминалите две седмици, има подкатегории за всеки състезателен клас.
И така, започваме с автомобилите, където на старта видяхме 153 машини, докато на финала устискаха само 91 от тях. За щастие и двата български екипажа Петър Ценков – Иван Маринов и Орлин Алексиев – Пламен Николов. И докато Стефан Петерханзел (Mini), Жиниел Де Вилиерс (Toyota) и Леонид Новицки (Mini) оформиха челната тройка, то с най-много етапни победи за изминалия рали Дакар 2013 бе Нани Рома – 4, каквото е и мястото му в генералното. Следват Насър Ал Атия с 3, Роби Гордън и Петерханзел с по 2, Карлос Сайнц, Герлен Шишри и Орландо Теранова с по една.
Освен победител в генералното, Петерханзел е и с най-добре класиралия се модифициран 4х4 автомобил с дизелов двигател. В същата категория, но с бензиново задвижван прототип, най-бърз, логично, е Жиниел Де Вилиерс. В категория автомобил с 2 задвижващи колела, победител е Ронан Шабо (SMG), 7-и в генералното. Шабо е и с приза за най-бърз бензинов 2WD автомобил, докато на-доброто бъги с дизелов мотор е на Кристиан Лавей, 17-и в овърола.
В категория Т2 (автомобили, близки до серийните), победител е Хавиер Фой (Toyota), докато в новия клас Т3 (side-by-side и компактни машини до 1050 кг) най-бърз е каращия соло Уилям Алкараз (Polaris), 40-и в генералното.
С 14-ото си място в генералното класиране, Роби Гордън (Hummer) е победител в клас Open, за автомобили с хомологация по щатския SCORE правилник.
Последният достигнал финала е един от автомобилите на тима Race2Recovery, съставен от инвалиди от американската и британската армия. Пилот е Матю О.Хеър, а навигатор Филип Гилеспи.
Що се отнася до мотоциклетите, от 184 стартирали, до финала стигнаха 125. Ще ви припомним, че в прехода от Чили до Аржентина загина състезателят Томас Буржен.
Както знаете, челната тройка оформиха Сирил Депре, съотборникът му Рубен Фариа и Франциско Лопез. Лопез, заедно с Хуан Бареда си дели приза за най-много етапни победи в рали Дакар 2013 – по 4 на пилот.
Победител в маратонския клас е Микаел Деспонтен от Белгия (КТМ), 42-ри в генералното, а последен до финала оцеля аржентинецът Луис Белостеги, който участваше със 150-кубиков мотоциклет КТМ.
В клас ATV, където за съжаления българинът Тодор Христов отпадна рано от надпреварата, на старта застанаха 38 машини, а на финала видяхме 26. С най-много етапни победи тук е победителят Маркос Патронели, който взе и приза в категорията за четириколки с един задвижващ мост. Най-добрият при машините с 4х4 задвижване е 5-ият в генералното класиране Себастиан Палма (Can Am).
Последният достигнал финалът в ATV-класа е Фернандо Диметри (Боливия, Can Am).
При камионите станахме свидетели на брутална тройна победа на Камаз. Николаев, Мардеев и Каргинов са и водачи в класа на модифицираните машини. Най-добър при серийните камиони е Теун Стаум с Mercedes, 24-и в генералното, а най-бързият в класа на бързите асистенции е Алберт Хереро с MAN.
Макар Жерард Де Рой да не успя да се добере дори до призовата тройка, ще запомним участието му в рали Дакар 2013 с най-много етапни победи – цели 6. Не толкова зор явно си е давал последният при камионите Паскал Патуро (Mercedes), чието изоставане от водача е почти 295 часа (!). Разбира се, това не означава че Патуро е все още в дюните на Перу, а включва многобройни наказания за пропуснати контроли, закъснения и т.н.