И така, Рали Дакар 2014 вече приключи. Ще запомним тазгодишното издание на пустинния маратон като едно от най-интересните и драматичните в новата му южноамериканска история. Като за последно, с настоящия материал ще се опитаме да ви дадем малко разнообразна информация, касаеща отделните подкатегории на основните класове в рали Дакар 2014, както и други интересни цифри и статистики.
Ще започнем с българското участие, което за съжаление тази година приключи още на етап 4 от надпреварата. Това бе 4-ти старт на българска машина в рали Дакар и втори за автомобил, след миналогодишния дебют на Орлин Алексиев и Пламен Николов и първото участие на Петър Ценков и Иван Маринов с кола. Общо 3 участия до момента сме записали с ATV – на Петър Ценков и Тодор Христов през 2011, на Ценков и Младен Вачков през 2012 и на Христов миналата година.
Продължаваме, разбира се, със спорната победа на Нани Рома при автомобилите. Титлата на испанеца с автомобил идва точно 10 години след като той печели Париж – Дакар с мотоциклет КТМ. Така, Рома става третият състезател в историята на ралито с победа на две и четири колела, след Юбер Ориол и Стефан Петерханзел. Това е третата поредна победа за Mini, след двата триумфа миналата и по-миналата година на Стефан Петерханзел. Все пак, тимът на Свен Кванд ще има доста да чака докато стигне рекордните 12 титли на Mitsubishi, три от които са дело именно на Петерханзел. Французинът освен, че е най-титулувания пилот (общо 11 победи, 6 с мотор и 5 с автомобил), тази година стана и пилотът с най-много етапни победи в Дакар – цели 65, минавайки 63-те спечелени отсечки от Владимир Чагин. Чагин, от своя страна все още води по показателя, че е постигнал своите резултати само с един тип МПС и то само на една фирма – Камаз. Петерханзел пък е и автомобилният пилот с най-много етапни победи в рали Дакар 2014 – 4, а съотборниците му Рома и Ал Атия са с по 2.
С победата си Рома оглави и класирането в клас Т1 4х4 модифицирани автомобили с дизелов двигател. При бензиновите такива, лидер е Жиниел Де Вилиерс (Toyota) с 4-ото си място в оверола. В класа на бъгитата с 2 задвижващи колела, най-бърз е Патрик Сиреьол с SMG и 15-о място в оверола. В клас Т2 (серийни машини) титлата тази година е за японеца Джун Мицухаши с Toyota Land Cruiser 200. Мицухаши е и с най-бързата серийна дизелова машина (21-ви в генералното). Най-добрият с бензинов немодифициран автомобил е казахстанецът Денис Березовски с Nissan Patrol (37-и в генералното). В клас “open” по хомологация на американските SCORE серии, в който до миналата година се състезаваше Роби Гордън, победител е Виктор Мастроматео с бъги Bajar и 43-о място в общата подредба. В младия клас Т3, на набиращата все по-голяма популярност SSV / UTV машини, победител е Уилям Алкараз (Polaris). Интересното в случая е , че французинът кара без навигатор. със 7-ото си място в генералното, иначе опитният мотоциклетист Марек Дабровски (Toyota) стана най-добър дебютант, след първото си участие с автомобил.
На последно място, не може да не споменем последният пресякъл финалната линия в този клас – Ерв Диерс от Франция с неговата пътуваща кухня за пържени картофки. Изоставането му от Рома е цели 42:47 часа. За справка, общото състезателно време на победителя е 50:44 часа…
продължава на следващата страница