При камионите, денят започна изключително напрегнато за двама пилоти – Жерард Де Рой (Iveco) и Андрей Каргинов (Kamaz). И докато при колите победата бе едно цирково представление, тук се очакваше мъжка битка до последно. Първи на финала във Валпарайсо пристигна Де Рой, с голям аванс. Оакза се, обаче, че Каргинов, както и още много състезатели са заклещени в трасето след като Минито на Йонг Жу се бе обърнало на пътя. Де Рой бе минал през тясната просека, буквално през колата на Жу, докато Каргинов и сие помогнаха колата да бъде отместена преди да продължат. Времето, което бе загубено, бе приспаднато от организаторите и в крайна сметка Де Рой успя да стопи само 5 от 8 минути пасив, загубвайки титлата, която и тази година отиде в Камаз.
Своето участие в рали Дакар 2014 с етапна победа приключи Алеш Лопрайс (Tatra), който имаше големи амбиции за победа, но след поредица от несполуки завърши едва 6-и в генералното. Камаз от своя страна качи още една машина на подиума – тази на Едуард Николаев, който се закроти на третото място.
При мотоциклетите, миналата година Сирил Депре и водоноската му Рубен Фариа отбелязаха двойна победа за КТМ. Тази година ситуацията бе много сходна – отново двойна победа за топ пилот на австрийската марка и неговия адютант. В случая, обаче, става въпрос за Марк Кома и Жорди Виладомс. Кома отбеляза победа номер 4 и ще има да догонва Сирил Депре, който води с една титла. Самият Депре, за когото рали Дакар 2014 съвсем не започна добре, в крайна сметка имаше голяма шанс да качи своята Yamaha на подиума. Е, машина на японския производител там наистина има, но тя е на Оливие Пен. Пен успя да запази крехкия си аванс пред 5-кратния победител от Дакар, достигайки своя връх в кариерата си до момента.
Пилотите, които миналата година бяха до Депре на подиума – Фариа и Чалеко Лопез, тази година въобще не стигнаха до финала. На етап 5 световния шампион Паоло Гонсалвес видя своята Honda и своите надежди в пламъци. А какво да кажем за Хуан Бареда Борт, който можеше и може би трябваше да спечели рали Дакар 2014? Младият испанец бе с най-много етапни победи тази година, включително и през последния ден, но два етапа преди края загуби всичко след огромни технически проблеми, които го извадиха даже от топ 5 на ралито. Така, единствената Honda в топ 5 стана тази на Елдер Родригес.
Със своето 16-о място в генералното класиране, испанката Лайа Санц се превърна в кралицата на рали Дакар 2014. Дамата от Каталуния се записа сред най-добрите жени мотоциклетисти в историята на състезанието, където е след Кристин Мартен (десето място през 1981), Никол Метро (14-а през 1982) и Вероник Анкетил (15-а през 1984 г.).
С донякъде очаквана победа, Игнасио Касале триумфира в класа на ATV-четириколките, ставайки първият чилиец, победител в Дакар. Какво по-хубаво за държавата, домакин на последните етапи на рали Дакар 2014? Касале караше страшно добре, а и късметът бе на негова страна след отпадането на Маркос Патронели в началото и на Серхио Лафуенте по-късно. Касале имаше достатъчно голяма преднина от втория в класирането Рафал Соник, който пък от своя страна имаше още по-оргомен аванс пред третия – Себастиан Хюсеини. На четърто място се класира съотборника на Хюсеини – Мохамед Абу-Иса, а топ 5 допълни новакът Виктор Мануел Галегос Лозич. След него се класираха две от приятните изненади на рали Дакар 2014 – току що навършилият пълнолетие Йеремиас Гонзалез Фериоли и първият руснак с ATV в историята на пустинния маратон Сергей Карякин, който записа и етапна победа при дебюта си.
Това е нашият последен репортаж за рали Дакар 2014. Но няма да е и последния материал по темата. Очаквайте интересни статистики за състезанието, както и подробните ни обзорни материали за различните категории. И разбира се, още много интересни снимки.