Продължаваме с нашата статистика за рали Дакар 2015. След като ви разказахме за победителите в подкатегориите, сега ще ви запознаем с етапните победители. Те са важни при маратонските състезания, тъй като всеки един ден си е на практика отделно рали със свой лидер.
Започвайки с мотоциклетите, очакваната битка в рали Дакар 2015 бе между KTM и Honda. Интересен тук е фактът, че шампионът Марк Кома има едва един спечелен етап. Но историята помни и спечелен Дакар без нито една взета отсечка, затова не трябва да се изненадваме. Факт е и обратния случай – най-много етапни победи и изоставане в генералното класиране. Такъв е случаят на Хоан Бареда (Honda), който има три спечелени етапа в рали Дакар 2015 и е водач по този показател. С по 2 победи са съотборника на Бареда Елдер Родригеш и частният пилот на КТМ Иван Якес. С по една етапна победа са Сам Съндърленд (отпаднал), Матиас Валкнер (отпаднал), Тоби Прайс (дебютант), Елдер Родригеш и Пабло Куинтаниля.
В битката на марките, KTM побеждава Honda със 7:6 дневни победи, но е важно да се отбележи, че едва 4 от тях са на заводските пилоти на австрийската марка.
В класа на ATV-четириколките, Yamaha доминира над Honda с 11 от 13 етапни победи. И тук шампионът от рали Дакар 2015 Рафал Соник не е с най-много спечелени етапи. Той спечели 2 отсечки от маратона, също по толкова етапни победи имат Кристоф Деклер (Yamaha) и Нелсон Аугусто Санабриа Галеано (Yamaha). С най-много спечелени етапи – 3, е миналогодишният шампион Игнасио Касале, но както знаете, той не успя да завърши надпреварата тази година. С по една етапна победа в рали Дакар 2015 се отчетоха Лукас Бонето и Виктор Мануел Галегос Лозик за Honda, както и Вилем Саайман и Йеремиас Гонзалес Фериоли за Yamaha.
При автомобилите, обратно на досегашната статистика, с най-много етапни победи в рали Дакар 2015 е победителят Насър ал Атия. Катарецът спечели общо 5 от 13 отсечки, а с една етапна победа по-малко е „съотборникът“ му в Mini Орландо Теранова. За машините на X-Raid се отчетоха още Владимир Василиев и Нани Рома с по една спечелена отсечка, а по една етапна победа имат също дебютантът Язид Ал Раджи (Toyota) и Роби Гордън. Тотален доминант по етапни победи в рали Дакар 2015 е Mini с 11 спечелени отсечки, а Toyota и „Gordini“ са с по една. Интереснуто в случая е, обаче, че Насър и другите пилоти на Mini са в конкурентни тимове. Катарецът е от отбора на Red Bull, който има еквивалентен брой победи като конкуренцията от Monster Energy (Теранова и Рома). Владимир Василиев кара за руския тим G-Energy и не е част от „представителния отбор“ на X-Raid.
Минавайки към камионите, се връщаме на поуката от „леките“ категории. Победителят в рали Дакар 2015 Айрат Мардеев, реално е на предпоследно място по етапни победи с едва две. Съотборникът му Едуард Николаев има цели 6 (което е най-добро постижение във всички категории), а Ханс Стейси (Iveco) – 4. С една спечелена отсечка се отчете Алеш Лопрайс, нареждайки MAN на трето място в победите по марки. тотален доминант е Камаз с 8 отсечки, следван от Iveco.
И след рали Дакар 2015, все още тотален лидер по етапни победи е Стефан Петерханзел, който има 65 спечелени отсечки, от които 33 с мотоциклет и 32 с автомобил. С най-много етапни победи в една категория все още царува Владимир Чагин (63 с камион), като той е втори в общата ранглиста след Петерханзел. Трети е легендарният Ари Ватанен с 50 спечелени етапа, като той е и с най-много етапни победи при автомобилите до момента.
С най-много етапни победи с мотоциклет от създаването на рали Дакар до момента е Сирил Депре – 34, като това го поставя на 6-о място в общата класация. А с 16-те си спечелени отсечки, Маркос Патронели е начело на атевистите по този показател.