И така, започваме с подробния разбор на завършилото вчера рали Дакар 2015. Може би знаете, но всеки основен клас има по един или повече подкласове, които също имат своите победители. Сега ще ви разкажем за тях.
При мотоциклетите, шампион в рали Дакар 2015 е Марк Кома (KTM), за когото това е 5-а титла в маратона. Съвсем логично, Кома оглавява и класирането при т. нар. „елитни“ пилоти на A.S.O.
За нас, обаче, не по-малко важни са скритите герои на състезанието. В смисъл „скрити“, защото не са под прожекторите и пред камерите, но извършват истински подвиг. Става въпрос за маратонския клас на надпреварата, в който състезателят няма механици, а само един 50-килограмов контейнер с части и трябва да се бори с всички несгоди абсолютно сам. Победител в маратонския клас на рали Дакар 2015 е румънецът Емануел Гиенес с КТМ, който завърши състезанието на 21-во място в генералното класиране. Това е втора победа за румънеца след тази през 2011 година.
В класа на ATV-четириколките, шампионът в рали Дакар 2015 Рафал Соник е и победител в категорията на машини с един задвижващ мост и обем на двигателя до 750 куб. см. В другия клас – 4х4 задвижване и двигател до 900 куб. см, най-добър е небезизвестният Себастиан Палма от Чили (5-о място и етапна победа през 2013 г.), който е 7-и в генералното класиране.
Минаваме към автомобилите, където подкатегориите в рали Дакар 2015 са най-многобройни.
Шампионът от рали Дакар 2015 Насър Ал Атия, съвсем логично е и победител в клас Т1 (прототипи), а освен това е и най-бърз при Т1 автомобилите с 4х4 задвижване и дизелов двигател. При Т1 4х4 с бензинови мотори, най-бърз е подгласникът на Ал Атия в генералното класиране – Жиниел Де Вилиерс.
С десетото си място в генералното класиране на рали Дакар 2015, Ронан Шабо и неговото бъги SMG взимат титлата при автомобилите с един задвижващ мост. Освен това и тази за 2WD машини с бензинов двигател. Макар и да не си тръгнаха с титла от състезанието, завърналите се в Dakar Peugeot, ще се утешят, че са с най-бързия 2WD автомобил с дизелов двигател – този на легендата Стефан Петерханзел (11-и в оверола).
В класа на близките до серийните Т2 автомобили, победител в рали Дакар 2015 е Джун Мицухаши с Toyota (29-и в генералното). Това е 4-та титла за японеца, като той е и с най-бързия дизелов сериен автомобил. За такъв с бензинов двигател, титлата печели единствения участник в класа – Александър Терентиев с Ford F-150 Raptor и 64-о място във финалната подредба.
Любимецът на света Роби Гордън за пореден път се бе прицелил в титлата при автомобилите, но след рали Дакар 2015 ще трябва да се задоволи с тази при Open возилата, покриващи хомологацията на американската федерация SCORE. Французинът Уилям Алкараз пък грабва едновременно две титли от рали Дакар 2015 – за победител в Т3 категорията (SSV и UTV машини) и за най-бърз участник в „соло“ класа (без навигатор).
При камионите, Айрат Мардеев печели генералното класиране на рали Дакар 2015, както и това в категория Т4.1 за модифицирани състезателни камиони. При чисто серийните машини, за втори път триумфира аржентинецът Андрес Германо с MAN (28-и в генералното). В класа на бързите асистенции по трасето, най-бърз е словакът Роберт Касак с Tatra.