Едва отминало изданието 2015 и слуховете за рали Дакар 2016 вече се роят из интернет като като комари край река. Винаги се започва със спекулациите около бъдещото трасе на оф-роуд маратона, местенето на пилоти в други отбори и дори смяна на категориите, в които дадени състезатели ще карат.
Още докато течеше тазгодишното състезание, интернет и пресата, предимно в Латинска Америка, гръмнаха с новината, че Марк Кома ще бъде зад волана на автомобил в рали Дакар 2016. Дори бе обявено, че петкратният шампион с мотоциклет ще стане заводски пилот на Toyota, а уклончивите отговори на мениджърите от южноафриканския тим Imperial още повече подсилваха спекулациите. Подобен материал извади дори и авторитетното испанско списание Marka, което ни караше да мислим, че нещата се развиват именно в такава посока.
Факт е, че с Кома е водил разговор и Свен Квант, който е искал каталунецът да стане фирмен пилот на X-Raid Mini и да запълни вакума след бягството на Стефан Петерханзел в Peugeot. Но също така е факт, че испанецът е един от най-желаните атлети на Red Bull и трудно може да бъде привлечен от Monster Energy, които са основен донор на X-Raid. А самият Квант допълни, че с равитието на автомобилите, участието на бърз мотоциклетен пилот е доста рисково и шансовете такъв участник да катастрофира по време на Дакар са огромни. Което според него, трябва да се компенсира с по-ниско възнаграждение, за да минимизира риска. Това пък, автоматично отхвърля високо платена звезда от ранга на Кома. Затова остана тезата, че Кома ще кара Toyota в рали Дакар 2016. Още повече, че друг от пилотите на Imperial – Жиниел Де Вилиерс, също е Red Bull галеник.
Край на гадаенето около участието си в рали Дакар 2016 всъщност сложи самият Марк Кома. Испанецът заяви още преди тазгодишното състезание, че сериозно обмисля преместването си в автомобилния клас, по примера на своя доскорошен конкурент и съотборник в КТМ Сирил Депре. Но този ход няма да е скорошен, не и за рали Дакар 2016! Явно Кома не се е отказал от идеята си поне да изравни 6-те титли с мотоциклет на своя кумир Стефан Петерханзел, след като вече догони легендарния Сирил Невьо и станалия автомобилист Сирил Депре. Горе-долу това е информацията, след срещата на испанеца с ръководството на КТМ, на която е бил обсъден миналия сезон, както и предстоящият. Пилотът и австрийците са били единодушни, че общо взето ще е глупаво да не опитат да спечелят още една победа в рали Дакар 2016. Още повече, че КТМ са обещали да осигурят всичко необходимо за един успешен сезон, както в предстоящия Дакар, така и за кръговете от Световния крос-кънтри шампионат преди това.
Един много разумен ход, тъй като рали Дакар 2016 без Кома означава 99,9% победа за новия конкурент Honda. В момента останалите пилоти на австрийците като Сам Съндърленд, Тоби Прайс и Матиас Валкнер са на високо ниво, но такова на каквото Хоан Бареда и най-вече по-улегналите Пауло Гонсалвеш и Елдер Родригеш бяха преди години. И щеше да е неразумно именно преди „новото поколение“ да свикне с Дакар и неговите характерни особености, КТМ да остане без изявен тим лидер като Кома, който би повлякъл след себе си и приятеля си Жорди Виладомс – друг опитен и улегнал играч, ако реши да напусне.
Е, и рали Дакар 2016 ще е доста интересно, тъй като отново ще наблюдаваме битка между две марки, два тима и две концепции, а не скучният дуел на извънземните Кома и Депре, чиито финал в крайна сметка носеше поредната титла за КТМ…
Христомир Николов, главен редактор на списание OFF-road.BG