През месец май 1994 година, на пазара излиза серийната версия на компактния SUV Toyota RAV4. Моделът е представен малко по-рано – на автомобилния салон в Женева, а корените му се крият още в края на 80-те години на миналия век.
След появата си на пазара преди 20 години, Toyota RAV4 предизвиква истински бум. В началото от Toyota залагат на около 4500 продажби, но още първия месец заявките надхвърлят 8000. Името си моделът получава от фразата Recreational Active Vehicle with 4 wheel-drive (автомобил за свободното време с 4 задвижващи колела). В началото е представен като компактен триврат модел и е бил доста различен от традиционните 4х4 автомобили с повишена проходимост – малък за времето си двулитров двигател, монокок купе и независимо окачване с дължина от едва 3,69 метра (или по-къс от колите в днешния В-сегмент). Смело можем да твърдим, че именно RAV4 поставя основите на съвременния SUV сегмент.
На автомобилния салон в Токио през 1989, Toyota представя концепцията RAV-FOUR, индикираща желанието на японците да представят нов тип 4WD автомобил. Студията била единствено шоу модел, без пълна детайлност за евентуален сериен модел. Идеята, обаче се приела доста добре и през март 1991 била дадена залена светлина за проекта.
По това време, на главният инженер на компанията Масакацу Нонака му било доста трудно да убеди другите департаменти в Toyota, че би било възможно създаването на масово производство за автомобил, продаващ се в сегмент, който дори не съществувал. Тогава фразата “Sports Utility Vehicle” била все още непозната и много хора в компанията просто не можели да си представят такъв тип компактен 4х4. Така, разработката забуксувала поради вътрешни противоречия. Екипът, работещ по RAV4 почти се предал, когато дошла неочаквана подкрепа в лицето на търговските подразделения в Европа и Япония. Следейки пазара отблизо, мениджърите преценили, че това било правилното време за този тип автомобил. И се оказали прави – още по време на пазарната си премиера Toyota RAV4 станал тотален хит.
През 1994 година били продадени 53 000 бройки Toyota RAV4, следващата година продажбите се удвоили, а после и утроили. Миналата година броят на продажбите е бил десетократно по-голям от този през 1994. Както Над 5 милиона са продадените до момента компактни японски SUV, от тях 1,3 милиона в Европа. Близо 90% от произведените машини все още се движат по пътищата. Разбира се, конкуренцията също не спяла през тези 20 години – през 2010 на пазара имало 10 различни модела в компактния SUV сегмент, а днес те са вече 19. Пазарът на подобен род возила е нараснал с 36% между 2008 и 2013 година, като се очаква този ръст да продължи стабилно.
Освен, че нараства, от 1994 година насам сегментът доста се променя и развива. Едно време клиентите купували компактен SUV като алтернатива на хечбек или купе, а днес пазарът е насочен повече към семействата, търсещи заместници на MPV и комби моделите. Естествено, Toyota следва тези тенденции и можем да видим, че настоящото, 4-то поколениеToyota RAV4 е доста различно от предшественика си, с доста по просторен интериор, по-висококачествени материали и доста по-голямо внимание върху комфорта.
Еволюцията на 4 поколения:
продължава на стр. 2