Рали Дакар стартира след броени дни, като отваря нова, трета глава в своята история. Най-голямото моторспорт състезание в света, след три декади в Африка и десетилетие в Южна Америка, вече ще се провежда в Саудитска Арабия. А какво очакваме да се случи в първия маратон в Близкия Изток? Започваме с класа на автомобилите:
Автомобили: нови лица и стари претенденти
Безспорно, най-голямата новина в класа на автомобилите е участието на легендата от Формула 1 Фернандо Алонсо. Двукратният шампион от „Кралицата на мотоспорта” и победител в легендарното „24 часа на Льо Ман” от години заявяваше интереса си към старт в най-тежкия авто-мото маратон в света. Но това не е всичко, както се казва в телевизионния маркетинг. Като копилот, на дясната седалка на болида Toyota Hilux, ще видим не кого да е, а 5-кратният шампион с мотоциклет в легендарната надпревара Марк Кома.
Фернандо Алонсо и Марк Кома в тандем определено звучат перфектно за света на рали-рейда. Двукратният шампион от Ф1 вече тества болида на Gazgoo Racing и бе възхитен. Що се отнася до Марк Кома, той опита какво е „от другата страна на барикадата“ и напусна организацията на рали „Дакар“ (след като направи най-доброто състезание в Южна Америка), планирайки продължение на кариерата си, като междувременно оглави дейността на КТМ в Испания.
И за двете моторспорт звезди, подобно участие в рали Дакар ще е изцяло ново приключение, но вярваме, че уникалните възможности на Фернандо Алонсо, в комбинация с чудовищния опит на Марк Кома ще доведат до доста сериозни резултати. Разбира се, не може и не бива да сравняваме стартът на Алонсо с изявите на Себастиан Льоб в пустинята. Все пак рали-пилотите са много по-конкурентоспособни в рали-рейда, поради сходните формати с класическите рали надпревари. И за пистов пилот като Алонсо предизвикателството ще е още по-сериозно. Не очакваме той да вземе титлата, но вярваме, че има шанс да влезе в топ 10.
А що се отнася до победата, ясно е, че претендентите отново са едни и същи „пустинни лисици”. Насър Ал Атия и Матю Бомел са във върхова форма, в каквато е и болидът на Toyota Gazgoo. Тандемът спечели изтощителното Silk Way през лятото, и на косъм не взе световната купа на FIA. Там бе надвит не от кого да е а от „г-н и г-жа Дакар” – за Стефан Петерханзел и съпругата му Андреа участието в Дакар 2020 като екип щеше да е голямо предизвикателство, но в последния момент мадам Петерханзел бе възпряна от лекаря на X-Raid.
Сходния релеф на Саудитска Арабия с този на Африка даваше известно предимство на обръгналите Петерханзел. Сега, обаче, 13-кратният шампион ще трябва да разчита на португалеца Пауло Фиуза. От X-Raid ни уверяват, че заднозадвижваното бъги Mini е подобрено до максимална степен и би трябвало без проблем да се пребори с 4х4 машините на Тойота.
Дали „Дакар” 2020 ще е дуел между Петерханзел и Ал Атия? Възможно е, но има още неколцина фаворити, които могат да омешат картите на съдбата… Не трябва да забравяме и другото острие на Toyota – Жиниел Де Вилиерс, който също има амбициите да добави още един трофей от „Дакар”. Разбира се, в битката ще скочи и Карлос Сайнц – Матадорът твърдо заяви, че не желае да се пенсионира и ще го направи само след още един „златен бедуин” в колекцията си.
Но този, от когото всички трябва да се притесняват най-много, се нарича Язид Ал Раджи. Извън поговорката че „у дома и стените помагат”, саудитският пилот бележи сериозен прогрес и върви в развитието си по стъпките на Ал Атия. Ал Раджи ще може да разчита на също толкова добре подготвена Toyota, като на катарския шампион, а познаването на спецификите в родната Саудитска Арабия е огромен плюс. Естествено има и други опитни ветерани – като Нани Рома (който дебютира с нов болид Borgward), Мартин Прокоп (Ford F-150), Куба Пржигонски и Орландо Теранова (Mini 4×4), Бернард Тен Бринке (Toyota) и Шейх Халид Ал Касими, който отново ще се пробва с шампионски болид Peugeot
SSV: бурно развитие
С 44 записани екипажа (спрямо 30 в Перу) и непрестанен ръст, класът на SSV-бъгитата определено е сред най-бурно развиващите се в “Дакар”. Атрактивните возила, които предлагат кефа от управление на 4х4 автомобил в по-компактна и не по-малко важно – по-бюджетна опаковка, привлича все повече състезатели, включително шампиони и ветерани от другите класове.
Така, на старта в Джеда ще видим „познати муцуни” като ветеранът с мотоциклет и шампион от Дакар 2019 Франциско „Чалеко” Лопез”, опитният моторист Хосе Фарес Гуел, шампионът с ATV от Африка и Америка Йозеф Махачек, младият терминатор Сергей Карякин (първият руснак победител с ATV в „Дакар”), победителят в категорията от 2018 Рейналдо Варела от Бразилия, американската оф-роуд звезда Кейси Къри, дългогодишният пилот на камион Артур Ардавикус (Казахстан) и др.
Специалистите предричат нов триумф на „Чалеко“. Има логика, тъй като е факт, че бившите мотоциклетисти са доста издръжливи, когато са зад волана на по-комфортна машина, а в добавка, в такъв екипаж има цели двама навигатори – самият пилот е свикнал да се ориентира соло на две колела и това дава голямо предимство, особено с промените във формата на роудбука тази година.