Етап 10 на рали “Дакар” 2012 отново ни поднесе много изненади и за пореден път разбърка картите във всички категории.
Естествено, започваме с Петър Ценков, който най-накрая имаше добър ден и успя да се раздаде докрай. Ценков завърши етапа на 6-о място и по телефона за БНТ 2 звучеше много бодро.
“Много съм щастлив от този резултат, от вас научавам за класирането си. Това беше първият ден, в който машината ми работеше нормално. Отсечката събираше всички детайли на „Дакар“ – имаше 30 км пустиня с трудна навигация, бързи трасета, пясък, феш-феш и силен вятър на лиазона. Но ATV-то ми работеше. Оказа се, че в последните дни съм имал глупав дефект.
Днес ми беше трудно, защото стартирах последен и трябваше да изпреварвам изостаналите мотори и четириколки, които вдигат много прах. През цялото време следях параметрите на машината и бях на тръни дали пак няма да спре”.
Ценков се подготвя за влизането на състезанието в Перу – етап12 на “Дакар” може да се окаже много тежък, тъй като след него, нашия пилот, както и всички останали състезатели с ATV и мотоциклети, няма да има право на помощ от екипа си и ще трябва да отстранява евентуални повреди сам.
В категорията на българина най-бърз бе Томас Мафей. Мафей изпревари Маркос Патронели с 12:56 мин, Алехандро Патронели завърши на броени секунди след брат си. Точно наобратно е подредбата в генералното класиране.

При мотоциклетите героят на деня бе Хоан Бареда Борт. Пилотът на Husqvarna бе най-бърз в етапа, въпреки че го мъчи контузия на единия крак. За съжаление, етапната победа не му помогна много и той е в 13-ти в генералното класиране, като има и един час наказание. Марк Кома завърши втори, изпреварвайки Сирил Депре, в генералното французинът е първи с аванс от едва 21 секунди.

Големи сътресения имаше при автомобилите. Роби Гордън е заплашен от дисквалифициране, след като от X-Raid му спретнаха техническа инспекция. Според съдиите на “Дакар” Гордън ще трябва да напусне ралито, тъй като някои от модификациите на автомобила му не отговарят на техническите изисквания. Американецът, обаче, подаде контестация и докато тя бъде разгледана и обсъдена, той остава в ралито. “Не знам какво искат от мен, същите тези хора одобриха колата ми на старта, аз играя по правилата”.
На всичко отгоре, Гордън загуби ценно време в етапа, след като водачът за деня Петерханзел го изхвърли от трасето, не позволявайки да бъде изпреварен. Двете предни колела на болида бяха повредени, задно дясно също и Гордън загуби доста време. Така, пилотът на Hummer завърши четвърти за деня, а в генералното е почти на 20 минути след Петерханзел.
Неприятности за тима на Hummer дойдоха и от вече отпадналия от “Дакар” Насър ал Атия. Катарецът се изрази доста остро срещу Гордън, заявявайки “Това е незрял тим, никога не карайте в “Дакар” с Hummer или с отбора на Роби Гордън”. Катарецът визираше постоянните си проблеми, но Гордън отговори подобаващо: “Проблемът не е в колата, а в това, че Ал Атия я претоварва от юркане постоянно”. В доказателство на това, Гордън спечели етапа, в който отпадна Насър ал Атия.

Победата при колите бе за Нани Рома, който вече е на второ място в генералното класиране след Петерханзел, но на по-малко от минута преди Гордън. Трети в етапа бе Жиниел Де Вилиерс, който е 4-ти в общата подредба.

При камионите, най-накрая видяхме това, което бяхме свикнали да виждаме в последните години – двойна етапна победа на “Камаз”. След като топ пилотите на руския тим отпаднаха, сега звездата зад волана на руска машина е частният пилот Артур Ардавикус. Казахстанецът победи в етапа, завършвайки на 2 минути пред Андрей Каргинов, чиято роля доскоро бе бърза асистенция на Николаев и Мардеев – младши.
Ян Де Рой завърши трети, но в генералното е безапелационен лидер с преднина от почти час пред съотборника си в Iveco Ханс Стейси. Ардавикус е трети, четвърти е Пеп Вила (Iveco).