Рали Дакар / Рали Новини

Рали Дакар 2021: голямата саудитска обиколка (видео)

Ясен е маршрутът на рали Дакар 2021. За втори път в историята си, най-големият крос-кънтри маратон ще се проведе на територията на Саудитска Арабия. Организаторите предлагат обновен маршрут, както и много нововъведения.

Трасето за новото издание на ралито представлява масивна обиколка на саудитското кралство, със старт (3 януари) и финал (15 януари) в пристанищния град Джеда. Почивният ден ще бъде в Ха’Ил (9 януари), но макар местата на някои от биваците да са като в тазгодишното състезание, то специалните етапи ще са 100% нови.

Фокусът върху навигацията отново ще бъде най-важното нещо и в рали Дакар 2021. Тествано за някои отсечки тази година, но задължително за следващото издание, ще бъде раздаването на навигационните книгите малко преди старта на всеки етап. Някои от категориите ще разчитат изцяло на електронни роудбук записки.

рали Дакар 2021 маршрут

Организаторите са въвели нови правила

за ограничаване на скоростта при машините, най-общо за да бъде състезанието по-безопасно. Звукови предупреждения при приближаването на опасни участъци, определянето на „бавни зони”, редуциране в броя на използваните гуми от мотористите и задължително използване на елеци с въздушни възглавници от пилотите ще намалят рисковете.

Както вече писахме, успоредно с рали Дакар 2021 ще се проведе и първото издание на Dakar Classic. В тази надпревара ще участват автомобили, които сме виждали по пустинните трасета през 80-те и 90-те години на миналия век. Правилата ще са различни, но духът ще е същия. В класическата част на маратона ще участват автомобили и камиони.

 

Пролог

За първи път в азиатската история на „Дакар”, състезанието ще започне с пролог. Късата демонстративна отсечка, освен, че ще зарадва феновете, ще определи и реда за стартиране на първия специален етап. Прологът ще е в Джеда, на самия бряг на Червено море. В допълнение, ще има два етапа „обиколки” със старт и финал на едно място, за да може пилоти и механици да отдъхнат, без местене на бивака.

Рали Дакар 2021 вече по традиция, отново ще предложи маратонски етап, при който състезателите няма да имат право да ползват сервизните си екипи. Този път предизвикателствата ще са още по-големи: по време на маратонския етап, автомобилистите няма да имат право да сменят гумите си, дори между състезателите. В допълнение пък, мотоциклетистите ще имат право на общо 6 задни гуми за цялото състезание.

И за да им е още по-тежко

пилотите на двуколесни и ATV-четириколки вече няма да имат право да ремонтират машините си в зоните за зареждане с гориво. А докато наказанието за смяна на двигател на мотоциклет важи от няколко години насам, то сега такова ще има и за смяна на бутало. Санкцията ще важи при втора смяна на бутало, дори останалата част от двигателя на мотоциклета да е непроменена.

Връщайки се на новите мерки, по отношение на безопасност и техничност, за сметка на скоростта, рали Дакар 2021 ще предложи много в тази насока. Както споменахме, роудбуците вече ще се раздават едва няколко минути преди старта на всеки етап, а в някои категории ще се използва негова електронна версия. Такава бе тествана за сервизни и медийни машини в последните издания в Южна Америка.

Така наречените „бавни зони”, ще бъдат някои от по-техничните и опасни части от състезателните отсечки. В тях, максималната скорост ще бъде редуцирана до 90 км/ч. Елеците с въздушни възглавници, които вече бяха въведени в други състезания, като например MotoGP, ще бъдат задължителни за всички мотористи и атевисти. Идеята е да се намали риска от по-тежки наранявания и смърт при катастрофа на даден участник.

Повече информация за всеки етап (общо 12) и дължината на маршрута на пустинния маратон ще бъде оповестена скоро.

Comments are closed.