Рали Дакар / Рали Новини

Рали Дакар 2021 стартира със зрелищен пролог днес

С 11-километров пролог днес в Джеда, Аудитска Арабия, стартира рали Дакар 2021. Издание №43 на пустинния маратон, за втори път ще се проведе на територията на арабското кралство, като обещава по-различен маршрут от миналогодишния. Стартът и финала на състезанието ще са в Джеда, а участниците ще се изправят пред общо 12 състезателни етапа плюс пролога.

Дакар 2021: Себастиан Льоб

Общата дължина на маршрута тази година е 7646 километра, 4767 от които – срещу хронометъра. Организаторите обещават много нови специални етапи, като фокусът ще е повече върху техничното каране и навигацията, отколкото върху чистата скорост. Налице ще са и някои нововъведения сред които връчване на пътните книги (предварително оцветени) непосредствено преди старта на етапите, якета с въздушни възглавници за мотористи и др.

Общо 321 състезателни машини ще застанат на старта

на рали Дакар 2021. От тях, 24 ще дебютират в новия формат Dakar Classic, предназначен за състезателни машини, произвеждани до 2000 година. Те ще карат по успоредни трасета, като при тях надпреварата ще е по специални правила за точно време, а не за максимална скорост. Така, в Джеда ще видим уникални машини като култовото Porsche 959, атртактивни бъгита от 80-те и 90-те години и класически всъдеходи от „златните“ години на маратона.

В основната надпревара, от Джеда ще поемат 107 мотоциклета, 67 автомобила, 45 камиона, 18 ATV-четириколки, 44 SSV-бъгита и 17 машини от новия клас Light prototype – реално също SSV машини, но отговарящи на други регулации.

300 Sainz Carlos (esp), Cruz Lucas (esp), Mini, X-Raid Mini JCW Team

Започвайки с автомобилите

рали Дакар 2021 отново ще предложи епична битка между пилотите на Mini X-Raid и Toyota, но в битката ще се намесят и някои добре познати претенденти, но с изцяло нови машини. Mini залага на двамата си шампиони – Карлос Сайнц и Стефан Петерханзел, със заднозадвижвани бъгита, а с 4х4 болиди на X-Raid ще стартират Орландо Теранова и Владимир Василиев.

Toyota, откъм официалния тим Gazoo залага на водещите си пилоти Насър Ал Атия и Жиниел Де Вилиерс, плюс двама дебютанти – южноафриканците Шамеер Вариава и Хенк Латеган. Партньорският тим Toyota Overdrive залага на саудитеца Язид Ал Раджи, поляка Якуб Пржигонски, Бернард Тен Бринке от Нидерландия и няколко частни пилоти.

С голям интерес ще се следи завръщането на Себастиан Льоб в рали Дакар. 9-кратният WRC шампион идва с новата машина BRX Hunter, произведена от рали-специалистите ProDrive. Негов съотборник ще бъде двукратният победител (по веднъж с мотоциклет и автомобил) Нани Рома, а техните болиди са първите по новите хомологации на FIA за 4х4 машини с турбобензинов двигател.

Още едно интересно завръщане ще видим в лицето на Сирил Депре. Французинът миналата година участваше в класа на SSV-бъгитата с навигатор приключенеца Майк Хорн, а сега дуото се завръща с бивш заводски 2WD болид Peugeot 3008 DKR. Депре и Хорн няма толкова да залагат на победа или подиум, а ще събират необходими телеметрични данни за участието си с водородно задвижван болид през 2023 година. Но не бива да ги отписваме, както и машината им, която има две титли от латиноамериканското издание на „Дакар“.

#01 Brabec Ricky (usa), Honda, Monster Energy Honda Team 2021

При мотоциклетите

Honda ще иска да защити победата си от рали Дакар 2020 – първата титла от 1989 година насам. За последното (за момента) официално участие в пустинния маратон, японският тим разчита на добре познатите си пилоти: начело на квартета е шампионът от миналогодишното издание Рики Брейбек, акомпаниран от Хосе Игнасио Корнейо, Кевин Бенавидес и Хоан Бареда, за когото това участие може да е последното на две колела.

Естествено, тоталният доминатор от последните десетилетия КТМ, също иска да си възвърне славата, като австрийците твърдят, че победа след загубения дуел от Honda ще е много по-важна за тях. За тима Red Bull KTM ще карат добре познатите (вече) ветерани Сам Съндърленд, Матиас Валкнер и Тоби Прайс, плюс „новобранецът“ Даниел Сандерс. С техническата подкрепа на отбора, но под дъщерната марка GasGas ще кара испанката Лая Санц, а също сестринската Husqvana ще разчита на лидера си Пабло Кинтания, който тази година ще е съпровождан от бившия пилот на КТМ Лучано Бенавидес.

15 Santolino Lorenzo (esp), Sherco TVS, Sherco TVS Rally Factory

Yamaha има повече от големи шансове да напомни за славните си години в „Дакар“. Френско-японският тим ще е най-големият, погледнато поединично, като ще разчита на цели 5 пилота. А те ще са доста опитните Адриан Ван Беверен, Андрю Шорт, Франко Каими и новите попълнения Рос Бранч и Джейми МакКеней.

Тази година Sherco се отказа от заводско участие, макар да позволи на пилоти да карат със заводските им машини, но отборът TVS няма да оказва техническа подръжка. Така, в „Б-групата“ като лидер се очертава индийско-германският джоинт-венчър Hero Motorsport.

Някои от най-големите имена няма да стартират в класа на ATV-четириколките.

Един от шампионите – Рафал Соник се отказа, поради притеснения, заради коронакризата, която би възпрепятствала участието му. Друг от най-добрите – Игнасио Касале, рязко сменя амплоато и ще стартира зад волана на камион Tatra. Така, при четириколките ще видим интересна битка между вечни подгласници като Николас Кавилясо, Александр Жиру, Томаш Кубиена и Камил Вишниевски.

#500 Karginov Andrey (rus), Mokeev Andrey (rus), Leonov Igor (rus), Kamaz, Kamaz – Master

Насочвайки се към най-големите – камионите

може би ще сме свидетели на поредния победен марш на Камаз. Руснаците ще бъдат притискани от „братовчедите“ от МаЗ и тимовете на Tatra и Renault, но за пореден път на старта няма да видим най-сериозните конкуренти от Iveco.

Интересна е ситуацията в класа на SSV-бъгитата

който тази година бе разделен на две самостоятелни категории – SSV и Light prototypе. Докато първите са базирани на серийни модели Can-Am, Polaris, Yamaha и подобни, най-новият клас е за прототипи, сред които ще са болиди на X-Raid, PH Sport и подобни.

#380 Meeke Kris (gbr), Rosegaar Wouter (nld), PH Sport, PH Sport, Light Weight Vehicles Protoype – T3

В клас SSV, при отсъствието на шампиона Кейси Къри, за титлата ще спорят именити пилоти като Сергей Карякин, Франциско Лопез, Герард Фарес Гуел и Рейналдо Варела. При новите прототипи ще видим звезди от пистите и ралитата като Матиас Екстрьом и Крис Мийк, както и таланти като американеца Мич Дютри и испанката Кристина Гутиерез, която досега участваше с автомобил.

В Dakar Classic общо взето автомобилите са доста по-познати от пилотите си, но кой гледа имена при такъв парад на красавици на 4 колела?

Следете с нас рали Дакар 2021 ежедневно!

Comments are closed.